Το Σάββατο 30 Νοεμβρίου θα παραδοθεί το μετρό Θεσσαλονίκης, όπως ανακοίνωσε από το Μέγαρο Μουσικής ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί -δεν θα εγκαινιαστεί- στους πολίτες της Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου ανήμερα του αγίου Ανδρέα», πρόσθεσε.

«Το μετρό είναι το σημαντικότερο έργο υποδομής για τη Θεσσαλονίκη, ένα έργο για το οποίο πολλοί είχαν μιλήσει, είχαν αμφισβητήσει προεξοφλήσει ενδεχομένως ότι θα είναι θα σαν το γεφύρι της Άρτας και ουδέποτε θα τελείωνε.
Θέλω να κάνω ξεχωριστή μνεία, αφού ευχαριστήσω όλους και όλες εργάστηκαν προκειμένου το έργο αυτό να γίνει πραγματικότητα,  στο υπουργείο και την υπουργό Πολιτισμού. Θυμάμαι όταν κάναμε τις πρώτες συσκέψεις από το 2019 και μετά, εγκλωβισμένοι σε μία πόλη και σε διάφορους κατοίκους που αμφισβητούσαν ότι μπορούσαμε να έχουμε και αρχαία και μετρό, που έκαναν εισηγήσεις οι οποίες ήταν είτε τελείως ανέφικτες είτε μας ζητούσαν ενδεχομένως μέχρι και να καταργήσουμε τελείως τον σταθμό της Βενιζέλου», είπε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε:

«Θυμάμαι είχα ρωτήσει τότε την κ. Μενδώνη αν μπορούμε πραγματικά, με απόλυτη θα έλεγα επιστημονική επάρκεια να κάνουμε αυτό που τελικά κάναμε να αποσπάσουμε τα αρχαία και να τα επιστρέψουμε πίσω κομματάκι κομματάκι από τη θέση που τα πήραμε ώστε σήμερα ο σταθμός της Βενιζέλου -όταν με το καλό παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς- να είναι ίσως ο πιο εντυπωσιακός σταθμός μετρό στον κόσμο και να μιλάμε για ένα μουσείο ουσιαστικά εντός ενός σταθμού, έχοντας προστατεύσει απόλυτα τον πολιτιστικό πλούτο της χώρας με έναν τρόπο ο οποίος δημιουργεί μία τεχνογνωσία παγκόσμια, γίναμε παγκόσμιοι ειδικοί θα έλεγα στο πώς μπορούμε να υλοποιούμε τέτοια έργα απόσπασης και επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων.

Μετά από πολλά εγκαίνια τα οποία δεν ήταν στην πραγματικότητα εγκαίνια, μετά από μουσαμάδες, παρουσιάσεις αμφισβητήσεις, είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί -δεν θα εγκαινιαστεί- στους πολίτες της πόλης στις 30 Νοεμβρίου, σε 95 μέρες από τώρα. Το ρολόι δουλεύει αντίστροφα.

Με το καλό κύριε δήμαρχε, κύριε περιφερειάρχα θα βρεθούμε στην πόλη ανήμερα του Αγίου Ανδρέα για μία μεγάλη γιορτή, η Θεσσαλονίκη την αξίζει».

Για το Fly Over ο κ. Μητσοτάκης είπε χαρακτηριστικά ότι «ότι προχωράει με μεγάλη ταχύτητα, η πρόθεσή μας είναι να είναι έτοιμο πριν τις εκλογές της άνοιξης του 2027, καθώς συμβατική ημερομηνία παράδοσης του έργου είναι ο Μάιος του 2027».

Η σημερινή παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για την Περιφερειακή Ανάπτυξη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, εξελίχθηκε σε έναν απολογισμό του κυβερνητικού έργου στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία εξελίχθηκε 

Όπως άλλωστε είπε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, το καθιερωμένο πρόγραμμα εγκαινίων της ΔΕΘ αδικούσε τη Θεσσαλονίκη διότι τις ανακοινώσεις για τα ζητήματα της περιοχής επισκίαζαν τα θέματα της χώρας. Οπότε η επιλογή φέτος ήταν να γίνουν οι ανακοινώσεις για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία σε μια ειδική εκδήλωση.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον εθνικό στόχο, τη διπλή σύγκλιση, αφενός με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και αφετέρου μεταξύ των περιφερειών της χώρας.

«Καμία κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει περισσότερα έργα υποδομής για τη Θεσσαλονίκη από αυτή την κυβέρνηση», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός έκανε ειδική μνεία στα έργα υγείας (η πόλη θα αποκτήσει το καλύτερο Παιδιατρικό και το καλύτερο Ογκολογικό νοσοκομείο στη χώρα) και υποδομών.

Τον πρωθυπουργό καλωσόρισε ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Κώστας Γκιουλέκας, ο οποίος έκανε λόγο για εποχές μουσαμάδων που έχουν παρέλθει χάρις στη διακυβέρνηση Μητσοτάκη και υπογράμμισε ότι πέραν των άλλων, πρωτίστως είναι πολιτικοί και εθνικοί οι λόγοι ανάπτυξης της Μακεδονίας και της Θράκης.

Ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, στην παρουσίαση της Εθνικής Στρατηγικής για την Περιφερειακή Ανάπτυξη, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «αποστολή μας είναι να πάει μπροστά η Ελλάδα και ειδικά η Κεντρική Μακεδονία που καταγράφει πολλές χαμένες ευκαιρίες στην πορεία των ετών».

Εθνικός στόχος είναι η διπλή σύγκλιση, επισήμανε ο κ. Σκέρτσος και αυτό εξήγησε σημαίνει  σύγκλιση με τα εισοδήματα στην ΕΕ και σύγκλιση μεταξύ των περιφερειών.

Ο κ. Σκέρτσος παρουσίασε γράφημα των χαμένων ευκαιριών της χώρας, με μια σύγκριση με την Ιρλανδία και την Πορτογαλία  χώρες με τις οποίες μπήκαμε μαζί στην ΕΕ.

«Καλύπτουμε το αναπτυξιακό έλλειμμα με υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης», είπε ο υπουργός και υπογράμμισε ότι 180 δισ. ευρώ δαπανήθηκαν στις τελευταίες δεκαετίες αλλά οι περιφερειακές ανισότητες δεν μειώθηκαν σημαντικά.

Πλέον σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, έχουμε 102 δισ. ευρώ στη διάθεσή μας στη νέα προγραμματική περίοδο, ποσό διπλάσιο από το σχέδιο Μάρσαλ.

Ο υπουργός υπερασπίστηκε το επιτελικό κράτος τονίζοντας ότι «είναι το συνεργατικό κράτος κι όχι ένα κράτος πατερούλης».

Αναφέρθηκε δε στο νέο μοντέλο διακυβέρνησης με συνένωση υπουργείων όπως το ενιαίο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών και άλλες παρεμβάσεις που μπορούν πλέον να οδηγήσουν σε καλύτερη λειτουργία του κράτους και σε μείωση διαχρονικών παθογενειών.

Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης, παρουσίασε την πλατφόρμα των περιφερειακών έργων για την καλύτερη διαχείριση των συνολικών πόρων και την οργάνωση και ισορροπημένη ανάπτυξη της χώρας (erga.gov.gr).

Όπως είπε υιοθετείται νέο μοντέλο διαβούλευσης μέσω της πλατφόρμας. «Ετοιμάζονται κείμενα για κάθε περιφέρεια της χώρας με τους βασικούς άξονες και θα ακολουθήσει ευρύτατη διαβούλευση για να καταλήξει το κάθε σχέδιο και να αποκτήσει συγκεκριμένη μορφή με συγκεκριμένα έργα», συμπλήρωσε.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, αναφέρθηκε στα έργα που υλοποιούνται κυρίως με ευρωπαϊκούς πόρους στην Κεντρική Μακεδονία.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε το έργο του υπουργείου στη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία.

Με συστηματική προσπάθεια το μετρό, είπε, ολοκληρώνεται τους προσεχείς μήνες. «Είμαστε έτοιμοι να το παραδώσουμε, καθώς το 94,8% του έργου έχει ολοκληρωθεί. Η επέκταση προς Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025 και το 89,4% είναι το ποσοστό που έχει ολοκληρωθεί», συμπλήρωσε.

Το Flyover υπογράμμισε ο υπουργός είναι ένα καλό έργο,  ξέρουμε και γνωρίζουμε τη δυσπιστία για τις δυσμενείς συνέπειες στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά τον Μάιο του 2027 θα ολοκληρωθεί. «Καθημερινά εργάζονται εκεί 250 άτομα και 80 βαρέα μηχανήματα» για να αφήσει αιχμές λέγοντας «αργήσαμε στο να συντονιστούμε».

Ανακοίνωσε ότι αντιμετωπίζονται ως ενιαίο πλέον έργο η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και ο δυτικός προαστιακός σιδηρόδρομος, με την κατασκευή γέφυρας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής. Ως το τέλος του 2024 τόνισε ο κ. Σταϊκούρας θα είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης και το έργο θα δρομολογηθεί εντός του 2025.

Επίσης δεσμεύτηκε ότι τον Σεπτέμβριο θα κυκλοφορούν 300 λεωφορεία του ΟΑΣΘ στην πόλη.

Παρουσίαση των κυριότερων περιβαλλοντικών έργων της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας έκανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης. Για την ατμοσφαιρική ρύπανση είπε ότι στο νέο «Εξοικονομώ» είπε ότι θα υπάρχουν περισσότερα κίνητρα στη Θεσσαλονίκη για την τοποθέτηση αντλιών θερμότητας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, αναφέρθηκε στο νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας με σταθερά χαρακτηριστικά την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση την πράσινη ανάπτυξη και τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων. Η Θεσσαλονίκη θα είναι η πρωταγωνίστρια του νέου παραγωγικού μοντέλου, σημείωσε. Αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο της ΒΙΠΕ στη Σίνδο και σε μια σειρά από άλλα έργα όπως στην αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου και στο ThessIntec.

Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, μίλησε για τα δυο νέα νοσοκομεία το Ογκολογικό και το Παιδιατρικό που θα είναι τα καλύτερα και μεγαλύτερα της χώρας, τη νεα κλινική στο Γ. Παπανικολάου και όλες τις παρεμβάσεις στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.

«Δεν υπάρχει κανένας πρωθυπουργός που να ενδιαφέρθηκε περισσότερο για τη Θεσσαλονίκη από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τα επόμενα χρόνια θα γίνουν όσα έργα συζητούσαμε για δεκαετίες. Από τα λόγια έχουμε περάσει στα έργα», είπε.

Αναφέρθηκε σε μεγάλη αύξηση προσωπικού στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας και αναρωτήθηκε “Πώς γίνεται να καταρρέει η υγεία σήμερα και να μην κατέρρευσε το 2019 όταν το προσωπικό ήταν πολυ λιγότερο…”.

Χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι το προσωπικό στα νοσοκομεία της Κεντρικής Μακεδονίας ήταν 13.106 άτομα το 2019 και πλέον είναι 14.842. Χαρακτηριστικά επίσης αναφέρθηκε στην αύξηση του προϋπολογισμού νοσοκομείων όπως:  71,4  είναι αυξημένος ετήσιος προϋπολογισμός στο Ιπποκράτειο, 57,7% ΑΧΕΠΑ, 38,1% Θεαγένειο και 42,5% Παπανικολάου.

Ακολούθησε η παρουσίαση των έργων Πολιτισμού από την υπουργό, Λίνα Μενδώνη, η οποία αναφέρθηκε σε ένα πρόγραμμα έργων ύψους 65 εκ. ευρώ που είναι σε εξέλιξη.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, αναφέρθηκε στην ανάπλαση της ΔΕΘ, στην οργανωτική και χωροταξική τακτοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στη μαρίνα Καλαμαριάς, στο στρατόπεδο Γκόνου και σε μια σειρά από ακίνητα, όπως το Κυβερνείο και το κάμπινγκ στην Αγία Τριάδα.