Η αναγκαιότητα τοποθέτησης στηθαίων ασφαλείας, ο απαιτούμενος κατά περίπτωση τύπος στηθαίου ασφαλείας και το εφαρμοζόμενο μήκος καθορίζονται στις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές – οδηγίες μελετών για Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων (ΟΜΟΕ-ΣΑΟ), όπως έχουν εγκριθεί με την Υ.Α. ΔΜΕΟ/Ο/612/2011 (ΦΕΚ.702Β/29-04-2011). Ως κριτήρια συναξιολογούνται (κατά τη μελέτη ασφάλειας της οδού) η επιτρεπόμενη ταχύτητα μελέτης, το είδος του εμποδίου, η απόσταση του εμποδίου από την οδό, η πιθανότητα εκτροπής, το ποσοστό βαρέων οχημάτων κ.α., με βάση συγκεκριμένη διαδικασία που καθορίζεται σαφώς στις οδηγίες (βλ. και Σχ.7 των ΟΜΟΕ-ΣΑΟ). Ενδεχόμενη τοπική διακοπή του στηθαίου ασφαλείας εκ των υστέρων, κατά παράβαση των παραπάνω και σε ασυμφωνία με τη μελέτη συνιστά σοβαρό παράγοντα κινδύνου για τους χρήστες της υπεραστικής οδού.

Ερώτηση για την πρόσβασή στον οικισμό Σχίνο Αγρινίου κατέθεσε στη Βουλή ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης Κυριάκος Βελόπουλος.

Στην ερώτηση με θέμα «Διαπιστωμένη επείγουσα ανάγκη διάνοιξης εξόδων διαφυγής από τον οικισμό Σχίνο Αιτωλοακαρνανίας, λόγω σοβαρού κινδύνου απώλειας ζωών σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς και προβλήματα μη προσβασιμότητας στις υφιστάμενες αγροτικές οδούς», απαντά το Υπουργείο Υποδομών τονίζοντας πως ο «ισχυρισμός περί μιας και μοναδικής πρόσβασης στον οικισμό δεν ευσταθεί».

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (σχετικό το Β.Δ.465/70 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα κατά κύριο λόγο με το Π.Δ.118/2006), και για λόγους ασφάλειας της κυκλοφορίας, οι ιδιοκτήτες εκτάσεων – εγκαταστάσεων με πρόσοψη στο υπεραστικό οδικό δίκτυο οφείλουν, με δική τους μέριμνα και δαπάνες, να αδειοδοτήσουν αρμοδίως ενδεχόμενες κυκλοφοριακές συνδέσεις ή εισόδους εξόδους των ιδιοκτησιών τους. Για την αδειοδότηση αυτή εφαρμόζονται συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις, όπως ορίζονται στην προαναφερθείσα νομοθεσία.

«Λαμβάνοντας υπόψη ότι όλες οι εμπλεκόμενες ιδιοκτησίες εξυπηρετούνται από άποψη πρόσβασης (από το νότιο άκρο της οδού) καθώς και ότι ο οικισμός Σχίνου έχει εναλλακτικές οδούς διαφυγής (όπως παρουσιάστηκαν παραπάνω), αποφασίστηκε κατά τη βελτίωση της Εθνικής Οδού», σημειώνεται.

Κατόπιν του (α) σχετικού εγγράφου σας, με το οποίο μας διαβιβάσατε τη (β) σχετική ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων, με θέμα: «Διαπιστωμένη επείγουσα ανάγκη διάνοιξης εξόδων διαφυγής από τον οικισμό Σχίνο Αιτωλοακαρνανίας, λόγω σοβαρού κινδύνου απώλειας ζωών σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς και προβλήματα μη προσβασιμότητας στις υφιστάμενες αγροτικές οδούς», στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας σας γνωρίζουμε τα παρακάτω:

Στον οδικό άξονα Αγρίνιο-Καρπενήσι η Υπηρεσία μας εκτελεί το έργο: «Βελτίωση Ε.Ο. Αγρίνιου – Καρπενησίου (κατά τμήματα – Τμήμα Αγρίνιο – Αγ. Βλάσης)», αναδόχου εταιρείας «ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε.», συμβατικής δαπάνης 14.217.431.63 € (με ΦΠΑ).

Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή οδικού τμήματος μήκους 5,25 χλμ περίπου, τα οποία υλοποιούνται με νέα χάραξη μήκους 2,80 χλμ και με βελτίωση της υφιστάμενης εθνικής οδού σε μήκος 2,45 χλμ. Για την εξυπηρέτηση των παρόδιων οικισμών, ιδιοκτησιών και την αποκατάσταση του υφισταμένου οδικού δικτύου προβλέπεται η κατασκευή παράπλευρων οδών, μήκους 1,78 χλμ περίπου, παράπλευρου αγροτικού δικτύου, μήκους 2,50 χλμ. περίπου, 3 γεφυρών και 5 ισόπεδων κόμβων.

Σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες η σύνδεση της Εθνικής Οδού Αγρινίου Καρπενησίου με τον οικισμό Σχίνο υλοποιήθηκε μέσω του τρισκελούς ισόπεδου κόμβου Κ5 (ΧΘ 6+000) και το σύνολο των προβλεπόμενων εργασιών στην εν λόγω θέση έχουν ολοκληρωθεί από 31-8-2023. Η Εθνική Οδός Αγρινίου – Καρπενησίου, στην οποία περιλαμβάνεται το τμήμα Αγρίνιο – Αγ. Βλάσσης, αποτελεί τμήμα του Εθνικού Οδικού Δικτύου της Ελλάδας, και σύμφωνα με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές – οδηγίες μελετών έργων οδοποιίας (ΟΜΟΕ), όπως έχουν εγκριθεί με την Υ.Α. ΔΜΕΟ/α/ο/987/2001, κατατάσσεται στην κατηγορία ΑΙΙ, (οδός μεταξύ νομών/επαρχιών) με ταχύτητα μελέτης από 60χλμ./ώρα ως 90 χλμ./ώρα.

Σύμφωνα με τον Πίνακα 1-3 των ΟΜΟΕ-Χ, οι οδοί στην κατηγορία ΑΙΙ έχουν ως βασική λειτουργία τη σύνδεση και έχουν περιορισμούς στην εξυπηρέτηση παρόδιων ιδιοκτησιών, και αυτό για λόγους ασφάλειας της διερχόμενης κυκλοφορίας.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ο οικισμός Σχίνου Αιτωλοακαρνανίας συνδέεται με ασφαλτοστρωμένη οδό αφενός με την Εθνική Οδό Αγρινίου Καρπενησίου (στα νότια-νοτιοδυτικά του οικισμού) μέσω του κατάλλληλα διαμορφωμένου δια της εν ενεργεία εργολαβίας Ισόπεδου Κόμβου Κ5 στη Χ.Θ.5+990,02 του τμήματος Αγρινίου – Αγ. Βλάσσης και αφετέρου με τους υπόλοιπους οικισμούς της περιοχής (προς τα βόρεια-βορειοανατολικά), κατά σειρά: Κακαβάς, Φτεριά, Λίμνη, Σκουτερά, Ελληνικό κ.λπ. και επομένως ο ισχυρισμός περί μιας και μοναδικής πρόσβασης στον οικισμό δεν ευσταθεί.

Η αποκοπείσα “πρόσβαση” αφορά σε δύσβατη και πολύ περιορισμένου πλάτους κατά τμήματα ανασφάλτωτη αγροτική οδό, η οποία εκκινούσε (στο νότιο άκρο της) από τον οικισμό Σχίνου και κατέληγε (στο βόρειο άκρο της) σε ισόπεδη συμβολή με την αρχική χάραξη της Εθνικής Οδού Αγρινίου Καρπενησίου υπό ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες οδικής ασφάλειας: πολύ οξεία γωνία συμβολής, με σημαντική ανεπάρκεια ορατότητας λόγω της ύπαρξης οριζοντιογραφικής καμπύλης. Λαμβάνοντας υπόψη ότι όλες οι εμπλεκόμενες ιδιοκτησίες εξυπηρετούνται από άποψη πρόσβασης (από το νότιο άκρο της οδού) καθώς και ότι ο οικισμός Σχίνου έχει εναλλακτικές οδούς διαφυγής (όπως παρουσιάστηκαν παραπάνω), αποφασίστηκε κατά τη βελτίωση της Εθνικής Οδού