Αποκαλυπτική έρευνα του BBC ρίχνει φως στο πώς λειτουργούν τα δίκτυα διακίνησης μεταναστών στην Ευρώπη.
Μιλάει για το πώς μπορούν να «παραδώσουν και να θάψουν» τον εξοπλισμό, υπονοώντας ότι μπορεί να κρυφτεί υπόγεια κοντά σε ένα σημείο διέλευσης, με την Boulogne μια καλύτερη επιλογή γιατί, «το Καλαί, είναι δύσκολο».
Κοστίζει 15.000 € για «ολόκληρο το πακέτο», λένε οι διακινητές σε δημοσιογράφο του BBC. Το «πακέτο» περιλαμβάνει μια φουσκωτή λέμβο, με εξωλέμβιο κινητήρα και 60 σωσίβια, για να περάσει κάποιος τη Μάγχη.
Το υπουργείο Εσωτερικών στο Βερολίνο απορρίπτει τις βρετανικές κατηγορίες και υποστηρίζει ότι δεν λαμβάνει χώρα δίκτυο διακίνησης στα γερμανικά εδάφη – αλλά μια πηγή του υπουργείου Εσωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου είπε στο BBC ότι υπάρχει «απογοήτευση» για το νομικό πλαίσιο της Γερμανίας. Εξάλλου, η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι γεωγραφικοί γείτονες, επισημαίνουν στο BBC οι γερμανικές πηγές.
Εντωμεταξύ, διπλωμάτες επιμένουν ότι η συνεργασία μεταξύ Γερμανίας και Ηνωμένο Βασίλειο για την αντιμετώπιση αυτών των συμμοριών έχει βελτιωθεί. Τον Φεβρουάριο σημειώθηκε μεγάλη επιδρομή όπου κατασχέθηκαν βάρκες, μηχανές, σωσίβια στη Γερμανία με 19 συλλήψεις – έπειτα από βελγική και γαλλική δικαστική εντολή.
Καθώς η νέα κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου υπόσχεται να «συντρίψει τις συμμορίες», η Γερμανία έχει γίνει κεντρική τοποθεσία για την αποθήκευση σκαφών και κινητήρων που χρησιμοποιούνται τελικά στα περάσματα της Μάγχης προς τη Μ. Βρετανία – όπως επιβεβαίωσε στο BBC η Εθνική Υπηρεσία Εγκλήματος της Βρετανίας.
Το υπουργείο Εσωτερικών του Βερολίνου δήλωσε στο BBC ότι η διμερής συνεργασία ήταν «πολύ καλή» και ότι οι γερμανικές αρχές μπορούν να αναλάβουν δράση κατόπιν αιτήματος του Ηνωμένου Βασιλείου.
Στα βίντεο τα οποία τραβήχτηκαν κρυφά, διακινητές αποκάλυψαν ότι αποθηκεύουν βάρκες σε πολλές μυστικές αποθήκες – καθώς παίζουν «κρυφτούλι» με τη γερμανική αστυνομία.
Η φετινή χρονιά είναι η πιο θανατηφόρα για τις διελεύσεις από το κανάλι, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, ενώ περισσότεροι από 28.000 άνθρωποι έχουν κάνει μέχρι στιγμής το ταξίδι με μικρές, επικίνδυνα γεμάτες βάρκες.
Το BBC διευκρινίζει πως δεν πλήρωσε τελικά τους διακινητές, των οποίων την πραγματική ταυτότητα δεν μπόρεσε να προσδιορίσει.
Ο ρεπόρτερ περιμένει έξω από τον κεντρικό σταθμό της πόλης Έσσεν. Φοράει μια μυστική κάμερα και ποζάρει ως μετανάστης από τη Μέση Ανατολή, που θέλει να διασχίσει τη Μάγχη στο Ηνωμένο Βασίλειο με την οικογένεια και τους φίλους του και λέει πως ονομάζεται «Hamza».
Πλησιάζει έναν άντρα. Είναι κάποιος με τον οποίο ο Hamza ήταν σε επαφή εδώ και μήνες, μέσω κλήσεων στο WhatsApp, αφού πήρε τον αριθμό του μέσω μιας επαφής στην κοινότητα των μεταναστών – αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που συναντήθηκαν.
Το όνομα αυτού του ανθρώπου – ή τουλάχιστον το όνομα που έχει δώσει – είναι Αμπού Σαχάρ.
Ο Sahar έχει ήδη στείλει ένα βίντεο με μια φουσκωμένη λέμβο, η οποία, όπως πρότεινε, είναι «καινούργια», διαθέσιμη και φυλάσσεται σε μια αποθήκη στην περιοχή του Έσσεν.
Καθώς οι δύο άνδρες περπατούν στο κέντρο του Έσσεν, ο Σαχάρ δηλώνει ότι είναι πολύ «ριψοκίνδυνο» να πάει στην αποθήκη για να δει το σκάφος, παρόλο που λέει ότι απέχει λιγότερο από 15 λεπτά με το αυτοκίνητο.
Όταν ο Hamza ρωτά γιατί τα σκάφη φυλάσσονται σε αυτό το μέρος της Γερμανίας, ο Sahar μιλά για «ασφάλεια» και «logistics».
Το Έσσεν απέχει μόλις τέσσερις έως πέντε ώρες οδικώς από την περιοχή του Καλαί – αρκετά κοντά για να φτάσει κανείς γρήγορα με βάρκα, αλλά όχι πολύ κοντά στις πιο αυστηρά ελεγχόμενες παραλίες της βόρειας Γαλλίας.
Λίγο αργότερα εμφανίζεται ακόμα ένας άντρας και λένε στον δημοσιογράφο να παραδώσει το τηλέφωνό του, το οποίο είναι τοποθετημένο σε ξεχωριστό τραπέζι.
Οι λαθρέμποροι μιλούν για την ικανότητά τους να φέρουν εξοπλισμό στο Καλαί μέσα σε «τρεις, τέσσερις ώρες», κάτι που δείχνει ότι νιώθουν αρκετά τολμηροί να χρησιμοποιούν αυτοκινητόδρομους.
Τα περισσότερα από τα πλοία, ανακάλυψαν, έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα προτού σταλούν, με κοντέινερ, στην Τουρκία και στη συνέχεια μεταφερθούν στην Ευρώπη.
Τα χρήματα, προτείνει, μπορούν να κατατεθούν μέσω του συστήματος Hawala – μιας μεθόδου πληρωμής που αποφεύγει τις επίσημες τραπεζικές συναλλαγές και αντ’ αυτού βασίζεται σε ένα δίκτυο πρακτόρων για την παράδοση μετρητών πέρα από τα σύνορα.
Αργότερα, ο δημοσιογράφος λαμβάνει ένα όνομα λογαριασμού στο WhatsApp, όπως επίσης και φωνητικά μηνύματα στα αραβικά.