Πυραυλάκατους για προστασία φρεγατών από πυραύλους και drones σχεδιάζει η Ολλανδία – Πόσο εκτεθειμένες είναι οι ελληνικές

Η Ολλανδία σχεδιάζει να αγοράσει δύο υποστηρικτικά πλοία που θα λειτουργούν ως βοηθοί στις φρεγάτες αεράμυνας της, εξοπλίζοντάς τα με πρόσθετους πυραύλους για να νικήσουν σμήνη αντιπλοϊκών πυραύλων και drones. Μια επένδυση που θα κοστίσει από 250 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ.

Οι πυραυλάκατοι θα είναι πλοία υποστήριξης με πρόσθετους ρόλους. Θα μπορούν επίσης να παρέχουν πυροσβεστική υποστήριξη για αμφίβιες επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας πυρομαχικά μεγάλης εμβέλειας, καθώς και να εξοπλίζουν υποβρύχια drones για την παρακολούθηση και τον εντοπισμό ύποπτης δραστηριότητας στη Βόρεια Θάλασσα, δήλωσε ο Ολλανδός υπουργός Άμυνας Gijs Tuinman σε επιστολή του προς το ολλανδικό κοινοβούλιο την Τρίτη.

«Το Βασιλικό Ναυτικό των Κάτω Χωρών πρέπει να ενισχύσει την αεράμυνα και την ισχύ πυρός του για επιχειρήσεις στο «φάσμα υψηλότερης βίας», καθώς και τις δυνατότητες προστασίας των κρίσιμων υποδομών της Βόρειας Θάλασσας, όπως πλατφόρμες γεώτρησης και καλώδια δεδομένων», σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας.

«Αυτά τα πλοία χρειάζονται για την καλύτερη προστασία της Ολλανδίας και των συμμάχων σε περίπτωση απειλής», είπε ο Tuinman σε μια ανάρτηση στο X , πρώην Twitter, περιγράφοντας τα δύο μελλοντικά πλοία υποστήριξης ως «πλωτές εργαλειοθήκες» για το επικεφαλής πλοίο. «Τα πλοία θα είναι ικανά να μεταφέρουν πολύ εξοπλισμό, όπως πρόσθετη δύναμη πυρός και αντιαεροπορικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς».

Το ολλανδικό ναυπηγείο Damen θα κατασκευάσει τα πλοία, με την Israel Aerospace Industries να προμηθεύει τον πύραυλο αναχαίτισης επιφανείας-αέρος Barak ER, τα πυρομαχικά μεγάλης εμβέλειας Harop καθώς και εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου. «Η αγορά των πυραύλων, των πυρομαχικών μεγάλου βεληνεκούς και του εξοπλισμού EW από έναν μόνο προμηθευτή θα απλοποιήσει το έργο ολοκλήρωσης», δήλωσε το υπουργείο Άμυνας.

Στην ουσία, όπως φαίνεται και από το σχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, πρόκειται για πλοία που θα μεταφέρουν 4 κοντέινερ με εξαπλούς εκτοξευτές.

Τα πλοία θα έχουν μήκος περίπου 53 μέτρα και πλάτος 9,8 μέτρα, για εκτόπισμα 550 τόνων, δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών στο Defense News. Αυτό συγκρίνεται με μήκος περίπου 144 μέτρων και εκτόπισμα άνω των 6.000 τόνων για τις φρεγάτες αεράμυνας και διοίκησης κατηγορίας De Zeven Provinciën που λειτουργεί από το Ολλανδικό Ναυτικό.

Οι φρεγάτες αεράμυνας της υπηρεσίας θα συνεχίσουν να είναι εξοπλισμένες με τον πύραυλο εδάφους-αέρος SM-2 της RTX και τα συστήματα ραντάρ και ελέγχου πυρός της φρεγάτας θα χειρίζονται την εκτόξευση και τη στόχευση των πυραύλων στα πλοία υποστήριξης.

Τα πλοία υποστήριξης θα έχουν το καθένα πλήρωμα τουλάχιστον οκτώ ναυτών. Αν και η τρέχουσα τεχνολογία δεν είναι επαρκώς ώριμη για πλήρως αυτόνομα πλοία, τα νέα πλοία θα παρέχουν στο Πολεμικό Ναυτικό εμπειρία στη λειτουργία με μικρά πληρώματα, ως ένα πρώτο βήμα προς τα μη επανδρωμένα πλοία, είπε ο Tuinman.

Η πρώτη επανάληψη θα είναι διαθέσιμη για τη Βόρεια Θάλασσα το 2026 και και τα δύο σκάφη θα είναι πλήρως επιχειρησιακά το 2027. Ο εξοπλισμός στα πλοία υποστήριξης θα συσκευάζεται σε κοντέινερ, που σημαίνει ότι το κιτ αεράμυνας μπορεί να αντικατασταθεί με πυρομαχικά μεγάλης εμβέλειας με βάση τις συγκεκριμένες ανάγκες της αποστολής, σύμφωνα με την επιστολή.

Ο πύραυλος αεράμυνας Barak ER που θα εξοπλίσει τα πλοία υποστήριξης έχει βεληνεκές έως και 150 χιλιόμετρα και μπορεί να στοχεύσει οτιδήποτε, από μαχητικά μέχρι τακτικούς βαλλιστικούς πυραύλους και βόμβες ολίσθησης (Glide Bombs), με οκτώ πυραύλους συσκευασμένους σε κάθετο εκτοξευτή, σύμφωνα με το φύλλο προδιαγραφών της εταιρείας.

Οι Κάτω Χώρες εξέτασαν επίσης τον πύραυλο Aster της MBDA, που θα εξοπλίζει και τις ελληνικές φρεγάτες FDI Belharrra, ο οποίος όμως δεν μπορεί να εκτοξευθεί από κοντέινερ, ενώ ο πύραυλος Stunner της Rafael Advanced Defense Systems δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις ολλανδικές απαιτήσεις.

«Η Ολλανδία πρέπει να είναι προετοιμασμένη για σωρευτικές τακτικές επίθεσης, με μαζικές και ταυτόχρονες επιθέσεις πυραύλων και drones, που απαιτούν μεγαλύτερα αποθέματα πυραύλων», είπε ο Tuinman στο κοινοβούλιο. «Επιπλέον, η RTX σταματά την παραγωγή του SM-2 και ο διάδοχος πύραυλος SM-2 Block IIICU δεν είναι συμβατός με τον έλεγχο πυρός στις ολλανδικές φρεγάτες αεράμυνας», είπε ο υπουργός.

«Οι αντίπαλοι στις παράκτιες περιοχές έχουν όλο και περισσότερο πρόσβαση σε προηγμένους αισθητήρες και όπλα μεγάλης εμβέλειας, κάτι που αλλάζει το δόγμα για αμφίβιες επιχειρήσεις σε μεγαλύτερο αριθμό ταυτόχρονων προσγειώσεων», σύμφωνα με τον Tuinman. «Τα περιπλανώμενα πυρομαχικά IAI έχουν βεληνεκές αρκετών εκατοντάδων χιλιομέτρων και θα μπορούν να παραμείνουν στην περιοχή στόχο για κάποιο χρονικό διάστημα πριν χρησιμοποιηθούν» είπε. Το Υπουργείο Άμυνας σχεδιάζει να αγοράσει υποβρύχια μη επανδρωμένα αεροσκάφη εξοπλισμένα με αισθητήρες μεγάλης εμβέλειας για τον εντοπισμό ύποπτης δραστηριότητας, ενώ τα πλοία υποστήριξης θα εφοδιαστούν επίσης με αισθητήρες για την καταγραφή ύποπτων σκαφών.

Οι παραπάνω εξελίξεις προκύπτουν από τα διδάγματα που καταγράφονται από τα πεδία των εντάσεων και μαχών, τόσο στην Βόρεια Θάλασσα με τον πόλεμο νεύρων από την Ρωσία όσο και από τα διδάγματα στην Μαύρη Θάλασσα αλλά και την Ερυθρά Θάλασσα. Οι εξελίξεις αυτές δεν μπορούν παρά να προβληματίζουν και την Ελλάδα, που βρίσκεται σε τροχιά παραλαβής των φρεγατών FDI Belharra, τις πρώτες φρεγάτες που ναυπηγεί μετά από 3 δεκαετίες.

Ήδη, οι Γάλλοι βρίσκονται σε ανάπτυξη του συστήματος, κάτι που τελεί εν γνώσει της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού.

Οι επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναδείξει με τον πιο εμφατικό τρόπο την αδήριτη ανάγκη εγκατάστασης ECM στις φρεγάτες, κάτι που θα αυξήσει θεαματικά το επίπεδο επιβιωσιμότητας έναντι κυρίως των Μη Επανδρωμένων απειλών.

Σε ό,τι αφορά την έλλειψη STRALES στο πλωραίο πυροβόλο, η γαλλική πλευρά παρέπεμψε στο Πολεμικό Ναυτικό, με την ελληνική πλευρά να μην επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον για την τοποθέτηση του συστήματος.