Με μια αιφνιδιαστική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η Ελλάδα αποκτά τα πρώτα στρατηγικά όπλα με εμβέλεια πυρός 1.000 χλμ., υψώνοντας απόρθητο πυραυλικό τείχος στο Αιγαίο
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Ασφαλώς, οι ναυτικοί (επιφανείας-εδάφους) SCALP Naval είναι όμοιας φιλοσοφίας με τους αεροπορικούς SCALP EG, οι οποίοι περιλαμβάνονται στον εξοπλισμό των επίσης γαλλικής κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών Rafale που πρόσφατα απέκτησε η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Oι εν λόγω πύραυλοι έχουν χρησιμοποιηθεί εσχάτως σε πραγματικές συνθήκες από την Ουκρανία εναντίον της Ρωσίας σε στοχευμένες επιθέσεις. Μάλιστα, η ονομασία SCALP Naval, μολονότι είναι σήμα-κατατεθέν και μάλλον θα συνοδεύει για πάντα τις συγκεκριμένες ρουκέτες στην καθομιλουμένη του αμυντικού κλάδου, έχει εγκαταλειφθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία, τη γαλλοβρετανική MBDA. Αντί για SCALP Naval (αρκτικόλεξο του Système de Croisière Conventionnel Autonome a Longue Portée – Σύστημα Βλημάτων Μεγάλου Βεληνεκούς Ναυτικής Χρήσης), στο εξής αποκαλούνται MdCN (Missile de Croisière Naval – Πύραυλοι Ναυτικού Βεληνεκούς).
Στην Σαλαμίνα
Σε ένα replay όσων είχαν συμβεί περίπου πριν από έναν χρόνο με την καθέλκυση της φρεγάτας «Κίμων» στο ίδιο ναυπηγείο του Naval Group στη Νοτιοδυτική Βρετάνη, το ότι φέτος ο «Νέαρχος» πέρασε από την ξηρή ναυπηγική κλίνη στο υδάτινο στοιχείο του, έστω και για μερικές εκατοντάδες μέτρα έως ότου προσδεθεί στην προβλήτα των ναυπηγείων στη Λοριάν, ήταν βάσει προγράμματος το μείζον γεγονός. Αν μη τι άλλο, διότι η παραγγελία τεσσάρων φρεγατών Belh@rra αντιστοιχεί σε ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό μέρος από τις συνολικές εργασίες της ναυπηγού εταιρείας, αφού η Ελλάδα επί του παρόντος είναι το μόνο κράτος εκτός Γαλλίας που έχει τον ρόλο πελάτη του Naval Group. Είναι σαφές όμως ότι το όλο εγχείρημα βασίζεται στη συνέργεια μεταξύ του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και περισσότερων από 10 ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες συμβάλλουν ως εξωτερικοί προμηθευτές και συνεργάτες στην ολοκλήρωση ενός κυριολεκτικά mega project – και όχι μόνο για τα εγχώρια μέτρα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος του Naval Group, Πιερ-Ερικ Πομεγέ, στον δικό του χαιρετισμό κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την καθέλκυση του «Νέαρχου», ευχαρίστησε ιδιαίτερα τους 120 Ελληνες, οι οποίοι συνεργάζονται στενά με το ναυπηγείο σε κάθε στάδιο της κατασκευής. Σύμφωνα με πληροφορίες από στελέχη του Π.Ν., οι ιδιαίτερες απαιτήσεις από ελληνικής πλευράς είναι η τοποθέτηση ορισμένων αισθητήρων, επιπλέον όσων προβλέπουν τα σχέδια της Naval Group, έτσι ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες της κατόπτευσης στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, με δεδομένο, φυσικά, ότι το Π.Ν. δεν επιχειρεί, π.χ., σε ωκεάνια ύδατα, αλλά κυρίως στο Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, σε έναν χώρο ασφυκτικό σε περίπτωση έντασης, με πληθώρα εχθρικών βάσεων αεροπορίας και ναυτικού σε σχετικά μικρή απόσταση κ.ο.κ. Ως εκ τούτου, οι ελληνικές Belh@rra συνδιαμορφώνονται από Ελληνες και Γάλλους προσφέροντας ιδέες και πρότυπα ακόμη και στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό για τις δικές του φρεγάτες.
Η συνεργασία Ελλάδας – Γαλλίας, σε πρακτικό επίπεδο, αφορά επίσης την κατασκευή τμημάτων (μπλοκ) των φρεγατών στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας. Υπάρχει όμως και μια ευρύτερη διάσταση, εφόσον η ναυπήγηση σκαφών όπως οι Belh@rra για λογαριασμό ενός κράτους όπως η Ελλάδα συνδέεται ως δείκτης ή και θρυαλλίδα με μια σειρά εξελίξεων σε στρατιωτικό, γεωπολιτικό, τεχνολογικό, ακόμη και οικονομικό πεδίο. Εξελίξεις οι οποίες αποσκοπούν στον άμεσο συσχετισμό δυνάμεων Ελλάδας – Τουρκίας, στην απευθείας σύγκριση σε δυνατότητες υλικών μέσων και τεχνογνωσίας, αλλά και σε μια κατά μέτωπο αναμέτρηση γοήτρου με την άσπονδη γείτονα.
Το κόστος
Η επισημοποίηση για το άμεσο ενδιαφέρον απόκτησης της τέταρτης Belh@rra ανακοινώθηκε μεν την Πέμπτη που μας πέρασε από τον κ. Δένδια επ’ ευκαιρία της καθέλκυσης του «Νέαρχου» στη Λοριάν. Στην πραγματικότητα όμως η συγκεκριμένη προσθήκη αποτελούσε αντικείμενο διαρκούς και έντονου προβληματισμού, σχεδόν από την απαρχή του σχεδιασμού για την αγορά πλοίων του συγκεκριμένου τύπου.
Από στρατηγικής άποψης, η τετράδα κρίνεται ως εκ των ων ουκ άνευ επιβεβλημένη από την ίδια την επιχειρησιακή πραγματικότητα προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι ανά πάσα στιγμή τουλάχιστον δύο σκάφη θα είναι διαθέσιμα για άμεση εκτέλεση αποστολών. Εξυπακούεται όμως ότι για την απόκτηση της επιπλέον φρεγάτας η πιο σοβαρή πηγή ενδοιασμών εκ μέρους της κυβέρνησης εντοπιζόταν στο οικονομικό σκέλος. Εντέλει, τόσο ο υπουργός Αμυνας όσο και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με αναρτήσεις τους στα social media διαβεβαιώνουν ότι η επέκταση του προγράμματος Belh@rra κατά ένα πλοίο γίνεται επί τη βάσει ότι «η δαπάνη της νέας αγοράς έχει προϋπολογιστεί κατά τρόπο που δεν διαταράσσει τη δημοσιονομική μας συνέπεια.
Κρίθηκε, ωστόσο, απαραίτητη αφού η θωράκιση της πατρίδας αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα». Συγκεκριμένες λεπτομέρειες για το κόστος της τέταρτης φρεγάτας, αν και κατά πόσο είναι αυξημένο σε σχέση με τις προηγούμενες τρεις για λόγους που άπτονται των πυραύλων SCALP Naval, των γενικότερων όρων της αγοράς αλλά και της παρέλευσης της προθεσμίας (οψιόν) για επέκταση της αρχικής παραγγελίας, όπως προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση με τη Naval Group, δεν δημοσιοποιούνται. Αλλωστε, η ανακοίνωση Δένδια αναφέρει επί λέξει: «Την πρόθεση της Ελλάδος να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την απόκτηση μιας τέταρτης φρεγάτας FDI».
Το ΚΥΣΕΑ
Στο πλαίσιο των δηλώσεών του, ο υπουργός Αμυνας επισήμανε ότι το πρόγραμμα των Belh@rra, αν και τροποποιημένο, έχει αποτελέσει σημαντικό τμήμα της «Ατζέντας 2030», ενώ εντάσσεται σαφώς στον 12ετή Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών, ο οποίος, όπως είπε, παρουσιάστηκε στον πρωθυπουργό και τις αμέσως προσεχείς ημέρες θα ενημερωθούν η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων και το ΚΥΣΕΑ.
Επίσης, απαρίθμησε τις ενέργειες της κυβέρνησης που, όπως χαρακτηριστικά είπε, «δημιουργούν ένα απόρθητο πυραυλικό τείχος στο Αιγαίο και μια νέα πραγματικότητα» ως εξής:
■ Τις τέσσερις Belh@rra, τα προγράμματα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ, των πυραυλακάτων «Ρουσσέν» αλλά και των υποβρυχίων.
■ Την απόκτηση οσονούπω τεσσάρων περιπολικών σκαφών Island.
■ Τη μελλοντική συμμετοχή της Ελλάδας στον σχεδιασμό και την εξέλιξη της νέας φρεγάτας Constellation.
■ Τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας.
■ Την έναρξη διαπραγματεύσεων για την απόκτηση τεσσάρων νέων υποβρυχίων.
■ Την προώθηση μιας σειράς μικρότερων σε μέγεθος αλλά μεγάλων σε επιχειρησιακή αξία προγραμμάτων κ.ά.
Εν τω μεταξύ, στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν, ο εξωτερικός παρατηρητής των εργασιών έχει την αίσθηση ότι οι τρεις φρεγάτες είναι ένα πλοίο – απλώς σε διαφορετική φάση ναυπήγησής τους: ο «Κίμων» σε πολύ προχωρημένο στάδιο, ο «Νέαρχος» πλέει αλλά χωρίς να έχει τοποθετηθεί ακόμη στη θέση του ο ιστός PSIM, ο ψηφιακός εγκέφαλός του, ενώ ο «Φορμίων» έχει μόλις αρχίσει να παίρνει το σχήμα της φρεγάτας. Οι Γάλλοι κατασκευαστές είναι βέβαιοι ότι οι προθεσμίες παράδοσης -από το φθινόπωρο του 2025 και εξής- θα τηρηθούν στο ακέραιο, έστω κι αν στο εγγύς μέλλον στην τριάδα προστεθεί και ο «Θεμιστοκλής».
Ειδήσεις σήμερα:
Φωτογραφίες: Ο Μητσοτάκης στη συνάντηση της Νέας Υόρκης για την Ουκρανία με Μπάιντεν, φον ντερ Λάιεν, Ζελένσκι, Στάρμερ
Ο Φάμελλος ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του για πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – «Οφείλουμε να περάσουμε από το εγώ στο εμείς»
Σταθερή η Μαρινέλλα λένε οι γιατροί και περιμένουν να περάσει το πρώτο 24ωρο

Content snippet: CookieBar