Μπορεί η νέα δωρεάν εφαρμογή της ΔΥΠΑ, JOBmatch, για τη σύνδεση εργοδοτών και εργαζόμενων στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης να φιλοδοξεί να δώσει απάντηση  στο ζήτημα της έλλειψης εργαζομένων, και δικαίως, καθώς την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας της καταγράφηκαν 3.000 «ματσαρίσματα», ωστόσο στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, επιχειρηματίες της εστίασης και εργαζόμενοι δυσκολεύονται να συναντηθούν.

Ειδικά, τώρα, ενόψει καλοκαιριού, οι πρώτοι μένουν πίσω συνεχίζοντας την αναζήτηση, ενώ οι δεύτεροι χαιρετούν για να εργαστούν σε τουριστικούς προορισμούς που θα τους αποφέρουν περισσότερες, όπως λένε, απολαβές.

Και όλα αυτά ενώ η έλλειψη θέσεων, που για τις επιχειρήσεις της εστίασης στη Θεσσαλονίκη, εκτιμώνται σε περίπου 5.000 κενές θέσεις εργασίας, προϋπήρχε, με ανοδική ωστόσο τάση λόγω του καλοκαιριού.

Το αποτέλεσμα; Όπως λένε επιχειρηματίες στη Voria, κάνουν ασκήσεις επί χάρτου για το πώς θα βγει το πρόγραμμα διατηρώντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες στο επίπεδο που οι πελάτες τους έχουν συνηθίσει.

Ποιες είναι οι…ασκήσεις; Απασχόληση ατόμων χωρίς προϋπηρεσία, γεγονός που γεμίζει τους εργοδότες ανασφάλεια για την απόδοσή τους, αναπροσαρμογή ωραρίων, δίνοντας υπερωρίες, λειτουργία λιγότερων ημερών των επιχειρήσεών τους, ειδικά, αν αυτές δεν βρίσκονται στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, σερβίροντας συχνά οι ίδιοι οι εργοδότες.

Πλέον όπως λένε οι ίδιοι, δεν διαλέγουν οι εργοδότες τους εργαζόμενους αλλά το αντίστροφο. Μάλιστα οι εργοδότες συχνά πλειοδοτούν προσφέροντας περισσότερα χρήματα, ή υπόσχονται καλύτερες εργασιακές συνθήκες. Ενδεικτικό είναι πως κάτω από μια αγγελία εργαζόμενου σε ομάδες κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ακολουθούν 40 – 50 σχόλια ιδιοκτητών επιχειρήσεων εστίασης, οι οποίοι… κονταροχτυπιούνται για τον υποψήφιο εργαζόμενο.

Το οξύμωρο, δε, στην κατάσταση είναι πως οι δυο κλάδοι τουρισμός και εστίαση που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα έλλειψης εργαζομένων διαγκωνίζονται μεταξύ τους για τους ίδιους εργαζόμενους, την ώρα που η δεξαμενή έχει στερέψει προ πολλού.

Υπερκορεσμός στον κλάδο της εστίασης

Ελλείψεις καταγράφονται σε όλες τις θέσεις εργασίας που σχετίζονται με την εστίαση, σε μάγειρες, σερβιτόρους, barman, στην κουζίνα. Όπως εξηγεί επιχειρηματίας του κλάδου, «ο υπερκορεσμός στον χώρο της εστίασης, σίγουρα είναι βασική παράμετρος του προβλήματος. Πλέον δεν υπάρχει σχεδόν κανένα κατάστημα που να μην έχει κάποιο υποτυπώδες  φαγητό, σνακ, branch. Ακόμα και η πιο απλή καφετέρια, θα έχει ένα burger, ή μία πίτσα. Αυτό σημαίνει πως αυτομάτως χρειάζεται και έναν μάγειρα».

Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

Την ώρα που οι επιχειρηματίες του κλάδου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάποιες επιχειρήσεις παίρνουν …δραστικά μέτρα.

Ενδεικτικά είναι τα παρακάτω παραδείγματα καταστημάτων.

Κατάστημα εστίασης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, έκλεισε για έναν μήνα, επικαλούμενο πως κάνει ανακαίνιση, κάτι που, όπως λένε οι γνωρίζοντες, ποτέ δεν έκανε. Ο λόγος; Οι δυο μάγειρες που απασχολούνταν σε αυτό, αποφάσισαν να εργαστούν σε άλλα καταστήματα, με αποτέλεσμα ο ιδιοκτήτης να χρησιμοποιήσει το …τρικ της ανακαίνισης προκειμένου να βρει μάγειρες.

Κατάστημα στον Εύοσμο οδηγήθηκε σε λουκέτο, καθώς ο ιδιοκτήτης του, παρά την έντονη αναζήτηση, δεν κατόρθωσε να βρει τον μάγειρα που χρειαζόταν για να συνεχίσει να λειτουργεί η επιχείρηση.